Un raport privind nivelul de literație al elevilor din România, făcut public astăzi, declanșează alerta în educație. Conform cercetării care a fost realizată de platform de testare standardizată ”Brio” și ”Asociația pentru Valori în Educație”, citat de www.libertatea.ro, doar 4 din 10 elevi înțeleg ceea ce citesc. Totodată, și restul elevilor sunt fie la nivelul nefuncțional (42%), fie la un minim funcțional (47%). Potrivit raportului prezentat, dacă România ar fi o școală cu o sută de elevi, atunci 42 dintre ei nu ar înțelege ce citesc dintr-un text, 47 ar putea doar să identifice o informație dată din text, relația dintre personaje și o idee principală. Doar 11 elevi din acea școală ar putea nu doar să înțeleagă textul, dar și să facă o evaluare și să reflecteze asupra sa, mai precizează raportului citat. „Copiii intră nefuncționali în școală și ies nefuncționali din școală. Ies cu multe cunoștințe, dar nu și cu capacitatea de a înțelege textele citite”, a mai punctat Gabi Bartic, CEO al platformei Brio. Situația este dezastruoasă și Ministerul Educației încearcă să intervină. Ministra Educației, Ligia Deca, a prezentat măsurile incluse în noul proiect de lege aflat în prezent în Parlament; „Ne propunem ca până în 2030 să reducem cu 50% rata de analfabetism funcțional. Măsurile concrete vizează o testare anuală care face parte dintr-un program mai amplu de reducere a analfabetismului funcțional. Este inclus și un program național de formare a cadrelor didactice care are ca scop familiarizarea lucrului cu copiilor pentru diminuarea analfabetismului funcțional”, a spus aceasta.