Potrivit Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar, în prima jumătate a anului, numărul de negocieri dintre clienţi și bănci a crescut cu circa 40%, față de aceeași perioadă a anului trecut. Reducerea ratelor, trecerea de la ROBOR la IRCC, încheierea proceselor din instanță, reprezintă măsuri pe care băncile și clienţii acestora le-au negociat în cadrul şedinţelor de conciliere supervizate de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar.
Recomandarea CSALB este aceea ca oamenii să apeleze doar în ultimă instanță la amânarea plății ratelor la credit. Amânarea vine cu costuri suplimentare, la care se adaugă imprevizibilitatea situației economice din momentul reluării plății ratelor. Clienţii sunt îndemnați să se adreseze băncilor, IFN-urilor și/sau CSALB, dacă întâmpină dificultăți financiare care pot afecta derularea contractelor, pentru a găsi soluții personalizate, care să fie aplicate pe toată perioada derulării creditului.
Conform CSALB, concilierea este posibilă şi în faza procesuală. În primele șase luni ale acestui an, 63 de procese în instanță au fost încheiate ca urmare a rezolvării disputelor pe cale amiabilă, ca urmare a concilierii supervizate Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar, față de 67 de cazuri înregistrate pe tot parcursul anului trecut. Având în vedere această situație, CSALB a solicitat Înaltei Curți de Casație și Justiție și celor 15 curți de apel din țară să fie aduse la cunoștința judecătorilor informațiile despre posibilitatea de soluționare amiabilă a litigiilor dintre consumatori și bănci/IFN-uri prin conciliere.
Practic, solicitarea CSALB este aceea ca judecătorii să aplice prevederile art. 21, alin. 2 din Codul de Procedură Civilă, potrivit căruia „în tot cursul procesului, judecătorul va încerca împăcarea părților, dându-le îndrumările necesare, potrivit legii”. Ideal este ca recomandarea judecătorilor pentru conciliere să fie făcută la începutul procesului, până la primul termen de judecată. Inițiativa de împăcare poate fi, însă, exercitată de părți în oricare moment al procesului, chiar și în căile de atac, precum apel sau recurs. Avantajul este acela că media de soluționare a unui dosar la CSALB este de 33 de zile (în 2021), perioada fiind mai scurtă chiar decât timpul care curge până la primul termen de judecată.
Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB: „Dintre negocierile purtate în prima jumătate a anului curent, 92% s-au încheiat cu împăcarea părților. Astfel, nu doar că băncile au preluat mai multe cereri ale consumatorilor, dar procentul mare de împăcări arată o maturizare a actului de negociere. Băncile au devenit tot mai dispuse să ofere soluții consumatorilor aflați în dificultate, atât prin intermediul cererilor acceptate spre negociere, unde avem o creștere de peste o treime, cât și prin numărul soluționărilor directe, fără intermedierea conciliatorilor CSALB, unde aproape că am egalat numărul înregistrat în tot anul anterior. Comparativ, nu asistăm la o evoluție la fel de mare a numărului de cereri față de perioada similară a anului trecut, având o creștere de 10 procente. Ar fi de preferat să vedem o tendință similară și în privința cererilor de amânare la plată a ratelor, iar oamenii să analizeze mai atent opțiunile pe care le au înainte de a solicita o amânare. Costurile care se adaugă la credit după amânarea cu până la 9 luni a ratelor pot fi semnificative, mai ales dacă ne referim la primii ani din achitarea unui împrumut.”
În primul semestru din 2022, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar a înregistrat 1.335 de cereri conforme, cu aproximativ 10% mai multe faţă de perioada similară a anului trecut. O creștere importantă se înregistrează în cazul dosarelor de negociere. Băncile au intrat în 331 de negocieri, în primul semestru al acestui an, cu aproximativ 100 mai multe faţă de perioada similară a anului 2021, iar IFN-urile au acceptat doar două cereri spre negociere.
Cea mai mare creștere se observă în cazul înțelegerilor directe dintre bănci/IFN-uri și clienţi. Față de prima jumătate a anului trecut, înțelegerile directe (după sesizarea CSALB) au o creștere de 150%. Cele mai multe înțelegeri directe sunt în raport cu IFN-urile (160 în primul semestru al acestui an, față de doar 22 în primul semestru de anul trecut). Astfel, anul acesta, o treime dintre cererile adresate IFN-urilor au fost soluționate direct de către părți. Cele mai multe dintre solicitările formulate în raport cu IFN-urile (85%) au ca obiect radierea înregistrărilor din Biroul de Credit. Cererile care au acest obiect reprezintă aproximativ 20% din totalul cererilor adresate băncilor.